Kunst in de keuken.
Als ik ‘Culinair’ ga bestaat mijn fotohoek uit één of twee tafels. Natuurlijk afhankelijk van de opdracht. De belichting varieert van studioflash, mijn nikon flitsers, available light of zelfs een paar simpele Ikea lampjes. De lenskeuze hangt af van locatie en het te fotograferen gerecht. Staat u wel eens stil bij de kunstenaars in de keuken? Daar hangt vel culinair fotowerk van af, de kwaliteit in de keuken. De kok dus! De kunst is de Chef ervan te overtuigen dat het ook zijn/haar foto’s zijn. Niets voelt beter te werken met gepassioneerde mensen die genieten van hun vak.
Eerst de opbouw van de set/locatie, dan pas de bereiding van het gerecht want ja een mooie fotohoek kost tijd en hoe sneu is het als het gerecht al staat te verpieteren terwijl de fotograaf nog niet klaar is. Zeker bij verse producten werkt deze volgorde het beste. Altijd spannend in afwachting van wat er komen gaat. Klaar om te fotograferen?
Zijn de glazen al gevuld? Pak het glas op zo’n manier vast dat je een prachtig beslagen glas met witte wijn niet ruïneert. Echt niet zo eenvoudig hoor een goed glas foto-wijn te vullen! Hou de rietjes en tissues bij de hand. Neem van mij aan dat die goed van pas kunnen komen. Het gerecht zo gepositioneerd zoals het aan de gasten wordt geserveerd. Oh ja, controleer bord en bestek op oneffenheden, zoals vingers, krassen of opgedroogde druppels. De belichting is al klaar. Iedereen ready en dan de foto. Alles moet snel en vooral secuur gebeuren.
Snel check ik het resultaat en fotografeer verder met diverse instellingen van camera en licht. Veel variaties levert voldoende fotomateriaal op. Bij sommige klanten, bijvoorbeeld Gilles Marx, een bekende chef / eigenaar van het top restaurant Amuz in Jakarta, is iedereen erg betrokken bij een foto sessie. Het hele team is er druk mee en neemt tijd het gerecht op te bouwen en mooi te presenteren.
Eten na de foto? Zeker niet het gefotografeerde vanwege alle vingertjes e.d. Meestal is het gerecht niet meer geschikt voor consumptie en zoals ik eerder aangaf in een eerder blog….. Als het er op de foto heerlijk uitziet betekent dat niet dat het gerecht nog lekker is. Deze foto maakte vroeg in de avond met studioflits als belichting. Een foto in opdracht van een magazine in samenwerking met Gilles Marx. Een mooie opname, zeg nou zelf, die eend ziet er smakelijk uit toch?
De twee andere foto’s maakte ik op locatie in Jakarta en Almere. Totaal verschillende manier van werken. De zalm en garnalen dish, een foto in opdracht van het Dharmawangsa Hotel te Jakarta, maakte ik buiten op het overdekte terras in combinatie met een studioflits. Qua lichtkeuze gaat hier mijn voorkeur naar uit. Daglicht in combinatie met een lichte flits.
Het leuke van de kersenbonbons is dat deze foto is gemaakt in daglicht. Grijsachtig weer, mooi diffuus licht dus laat de chocola maar doorkomen hoor! Het was een heerlijke klus zo’n gaaf eind resultaat te creëren.
Ook zin gekregen in een fotosessie in uw restaurant of bedrijf? Neem eens contact met mij op. Niet denken aan de hoge kosten want daar kom ik met mijn klanten altijd wel uit.